” VOX ANGELI”, de stem van engelen, de hymne van de hemel, is precies waar Voce et Organo dit jaar uw oren mee gaat strelen! Vier momenten van gratie en verheffing, zachtheid die transformeert, zuiverheid en delicatesse van een teruggevonden paradijs.
06/09/2023 – 20u00
BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk
ENSEMBLE CELADON
MARTA GLIOZZI
08/09/2023 – 20u00
BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk
ENSEMBLE PSALLENTES
ARNAUD VAN DE CAUTER
09/09/2023 – 16u00
BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk
LES PASTOUREAUX
JORIS VERDIN
14/09/2023 – 20u00
BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk
I QUATTRO TEMPERAMENTI
BART JACOBS
>>> Woensdag 6 september 2023
20u00
OLV TER KAPELLEKERK
Brussel
Paulin BUNDGEN contratenor & directie
Clara COUTOULY sopraan
Nolwenn LE GUERN gamba
Florent MARIE theorbe
Caroline HUYNH VAN XUAN continuo orgel
Marta GLIOZZI orgel
Werken van Kapsberger, Picchi, Monteverdi, Frescobaldi, Monferrato, Cima, Valente, Gabrieli, Cima, Storace
Italiaanse sacrale Sonnetten en Motetten
De opkomst van de macht van de katholieke kerk in Italië, aan het begin van de XVIIe eeuw, bevordert de opdrachtgeving van talrijke muziekstukken bestemd voor de religieuze eredienst. Elke kapel, elke religieuze instelling deed beroep op de grootste componisten uit zijn tijd en nam onder zijn vleugels een grote schare musici . Naast de triomfantelijke meesterwerken geschreven voor prinselijke of pauselijke kapellen (zoals de meerkorige werken van Gabrieli of natuurlijk Monteverdi’s Mariavespers), werden composities van meer bescheiden omvang gretig geëist door de geestelijkheid en de adel, op zoek naar spiritueel vuur. Zo wijden de grootste componisten zich met passie aan de kunst van het model in reductie, dat hen niettemin een quasi totale expressieve vrijheid geeft: Monteverdi met zijn uitmuntende een- of tweestemmige motetten, zowel stralend als sensueel, zo verwant aan de muziekopera, Frescobaldi, met zijn theatrale madrigalen, of zelfs Monferrato, Picchi of Cima in sublieme en virtuoze motetten voor stem en continuo. Het is deze ultieme verbondenheid tussen componist en luisteraar die het Céladon-ensemble u aanbiedt in een intimistische mysterieuze sfeer. Een clair-obscurconcert, een onderdompeling in mystiek en extase van geloof.
En aan de solo-orgelpartij Napoli, Venezia, Milano, Roma en Messina: vijf invloedspolen van orgelmuziek in de XVIe en XVIIe eeuw. Deze emblematische componisten drukten een stempel op hun tijd dzankzij hun moed, beheersing van het contrapunt, harmonische subtiliteit en hun virtuoze geestdrift.
Scenografie en belichting : Jean DEFLANDRE
LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier
>>> Vrijdag 8 september 2023
20u00
OLV TER KAPELLEKERK
Brussel
Hendrik VANDENABEELE, directie
Sarah ABRAMS – Elisabeth COLSON – Lisa DE RIJCKE – Barbara SOMERS
Sarah VAN MOL – Kerlijne VAN NEVEL – Veerle VAN ROOSBROECK
Arnaud VAN DE CAUTER, orgel
Codex Calixtinus en werken van Cesar Franck, Alphonse Mailly, Joseph Jongen
Jarenlang buiten adem, weerklonk het in 1890 gebouwde orgel van de Brusselse orgelbouwer Pierre Schyven sinds lang niet meer onder de gewelven van de OLV ter Kapellekerk. Des te gelukkiger zijn wij de inhuldiging van het orgel, gerestaureerd door Michel Jurine (F), aan te kondigen: het eerste concert heeft plaats op vrijdag 8 september 2023. Organist Arnaud Van de Cauter zal samen met het Psallentes-ensemble spelen geleid door Hendrik Vanden Abeele. Van Psallentes wordt al eens gezegd dat het is alsof er engelen zingen, maar deze keer mag je dat iets letterlijker nemen: de zeven zangeressen hebben ‘engelenmuziek’ gekozen die goed past bij Memlings Zingende Engelen. Omdat in de hemel tijd noch ruimte is, hoeft dat niet per se muziek uit de tijd van Memling te zijn. Er is muziek te horen uit de XIIde eeuw (zoals de Codex Calixtinus), de XIVde eeuw (Messe de Tournai) tot de XIXde eeuw (Abide with me).
De cantus planus wordt afgewisseld met werken voor orgel in pagina’s van Belgische componisten die de Belgische muziek tot ver buiten onze grenzen beroemd hebben gemaakt: Alphonse Mailly, César Franck, Joseph Jongen.
Scenografie en belichting : Jean DEFLANDRE
LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier
>>> Zaterdag 09 september 2023
16u00
OLV TER KAPELLEKERK – Brussel
ORCHESTRE ACADEMIE DES ARTS
Philippe FAVETTE directie
Pascale DOSSOGNE orgel
Joris VERDIN orgel
Werken van Gabriel Fauré, Alphonse Mailly, Joseph Callaerts, Cécile Chaminade, Oscar Van Durme
Voor dit tweede openingsconcert van het gerestaureerde romantische Schyven-orgel staan 61 musici op het podium, die voor deze gelegenheid het Requiem van Gabriel Fauré zullen uitvoeren!
Zij brengen voor U een bijzonder authentieke interpretatie, die dicht bij de eerste versie van zijn werk ligt. Het Requiem is oorspronkelijk gecomponeerd voor de Maîtrise, het kinderkoor van de Madeleinekerk in Parijs, waar Fauré kapelmeester was, sober begeleid door een klein kamerorkest en enkele voorzangers voor mannenstem. Fauré wilde uit het sombere repertoire van uitvaartdiensten stappen en een serene visie op de dood bieden in overeenstemming met de het begrip requiem (rust in het latijn). Maar zijn meesterwerk was zo succesvol dat hij zich genoodzaakt zag er een concertversie voor symfonieorkest van te maken, die tegenwoordig beter bekend is.
Het koor Les Pastoureaux heeft een vocale kleur die zeer vergelijkbaar is met die van de Maîtrise, ideaal voor een getrouwe interpretatie van de originele versie van Fauré. Het knapenkoor is uitsluitend samengesteld uit jongens van 7 tot 14 jaar, zingend in sopraan- en altstem, voor deze gelegenheid vergezeld door jongeren en volwassenen in tenor- en basstem. Les Pastoureaux geniet een wereldwijde reputatie en geeft concerten over de hele wereld: Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Japan.
Joris Verdin: “De jaren rond 1900 zijn bijzonder vruchtbaar geweest voor de orgelmuziek in het algemeen. De hoeveelheid stukken die ons overgeleverd zijn vormen een eindeloze schat aan prachtige en toegankelijke muziek. De conservatoria van Brussel, Antwerpen en het Lemmensinstituut waren echte centra voor opleiding, interpretatie en compositie, elk vanuit zijn eigen invalshoek. Mailly en Callaerts hadden hun opleiding gekregen van Jacques Nicolas Lemmens, 200 jaar geleden geboren, en waren de bevlogen orgeldocenten van een hele generatie organisten. Van Durme, een generatie jonger, had zijn vak geleerd in het Lemmensinstituut bij een andere “leerling” van Lemmens. Alle drie spreken ze een optimistische taal, licht en levendig. Hun stukken zijn concertstukken, in de eerste plaats bedoeld als muziek die klinkt voor en na de diensten, de brug tussen de wereld en de kerk. Het is ook de tijd waarin stilaan vrouwen geaccepteerd worden op de orgeltribunes. De meesten zijn zo getalenteerd dat ze ook als componist hun stempel gedrukt hebben op de klankwereld van de eeuwwisseling. Chaminade was actief op alle mogelijke gebieden, zij is een voorbode van de moderne tijd. “
LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier
>>> Donderdag 14 september 2023
20u00
OLV TER KAPELLEKERK
Brussel
Bart JACOBS orgel, klavecimbel en directie
Michaela RIENER sopraan
Joanna HUSZCZA viool
Ira GIVOL gamba
Werken van Monteverdi, Buxtehude, Purcell
Tijdens dit concert staat het uiten van emoties zoals liefde, verdriet, vreugde en woede centraal. De barokke muziekpraktijk om muziek te relateren aan al deze emoties gaat terug tot het oude Griekenland en de leer van de vier temperamenten sanguinisch, cholerisch, melancholisch en flegmatisch. Muziek had namelijk het vermogen om deze reacties uit te lokken en werd zo een relevant onderwerp onder barokcomponisten.
Laat je meevoeren langs vier temperamenten doorheen de muziek van Henry Purcell, Claudio Monteverdi en Dieterich Buxtehude door vier temperamentvolle musici…
Scenografie en belichting : Jean DEFLANDRE
LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier