2022: LUX VENETIAE

2 KERKEN, 2 UITZONDERLIJKE LOCATIES

BRUSSEL:  OLV TER KAPELLEKERK 

ORP-LE-GRAND: KERK STS MARTIN ET ADELE

Het Festival Voce & Organo 2022 « LUX VENETIAE » brengt hulde aan de befaamde componist Heinrich SCHÜTZ (1585-1672), soms ook de Duitse Monteverdi genoemd, spilfiguur tussen de Renaissance esthetiek en de Italiaanse ‘moderne’  Barok.

07/09/2022 – 20u00

BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk

CLAIRE LEFILLIÂTRE

BENOÎT MERNIER

09/09/2022 – 20u00

BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk

LE CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR

ARNAUD VAN DE CAUTER 

11/09/2022 – 16u00

ORP-LE-GRAND
Kerk Sts Martin et Adèle

HORTUS MUSICALIS

JEAN-LUC IFFRIG 

14/09/2022 – 20u00

BRUSSEL
OLV ter Kapellekerk

OLTREMONTANO

LUC PONET 

©
Benoît Mernier-Villa Empain3

>>> Woensdag 7 september 2022

20u00

OLV TER KAPELLEKERK

Brussel

 

GHIRLANDE SACRE

 

Claire LEFILLIÂTRE, sopraan

Benoît MERNIER, orgel

 

Werken van Monteverdi, Grandi, Strozzi, Frescobaldi, Schütz, Buxtehude, Tunder

In 1625 publiceert Leonardo Simonetti in Venetië de bundel Ghirlanda sacra met 44 motetten in de ‘stile nuovo’. Claudio Monteverdi krijgt in deze compilatie een ereplaats, naast onder meer Dario Castello, Giovanni Picchi en Alessandro Grandi (met zijn beroemde Quam tu pulchra es).

In het programma dat beide muzikanten brengen neemt de religieuze Venetiaanse – en bij uitbreiding Italiaanse – muziek dan ook een belangrijke plaats in (Monteverdi, Grandi, Strozzi, Frescobaldi,…). Het programma laat daarnaast de verbanden oplichten met de Duitse componisten die zich door deze grote meesters lieten inspireren (Schütz, Buxtehude, Tunder…). Bovendien dragen enkele uitstapjes naar de wereld van de hedendaagse muziek bij aan een hernieuwde luisterervaring.

 

Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE

LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier

>>> Vrijdag 9 september 2022

20u00

OLV TER KAPELLEKERK

Brussel

 

LUX VENETIAE

 

LE CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR

Philippe FAVETTE, directie

Arnaud VAN DE CAUTER, orgel

Werken van  Schütz, Gabrieli, Lassus, Froberger, Hassler

Het concert van 9 september is gewijd aan de vocale werken van Heinrich Schütz uitgevoerd door het Chœur de Chambre de Namur onder leiding van Philippe Favette. Arnaud Van de Cauter begeleidt het Chœur de Chambre de Namur en vertolkt orgelwerken van componisten die Heinrich Schütz inspireerden of opvolgden.

Deze grote Duitse componist, die 350 jaar geleden stierf, is een van de belangrijkste figuren van de 17e-eeuwse westerse muziek. Zijn oeuvre sluit aan bij een diepgewortelde muziektraditie van bij ons, in Vlaanderen.Het ontplooit zich in het hart van de Italiaanse Renaissance (oa in de Basiliek van San Marco in Venetië) om vervolgens terug te keren naar Duitsland en zich te verspreiden tot aan de oevers van de Elbe, tot bij de laatste en geniale erfgenaam van deze lange traditie gekenmerkt door de kunst van de sacrale vocale polyfonie, Johann Sebastian Bach.

Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE

LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier

Favette philippe
© Voce et Organo - tommym.myportfolio.com

>>> Zondag 11 september 2022

16u00

KERK SAINTS MARTIN ET ADELE

Orp-Le-Grand

 

ZUIDENWINDEN… WAAIEN NAAR HET NOORDEN

 

ENSEMBLE HORTUS MUSICALIS

Laura PHELUT, mezzo-sopraan

Béatrice DUNOYER, sopraan

Jean-Luc IFFRIG, orgel en directie

Werken van Kerkhoven, Van Noord, Roberday, Titelouze, Schütz, Sweelinck, Frescobaldi, Monteverdi

In de 17de eeuw waren culturele uitwisselingen intens. Schilders en muzikanten reizen veel. Ze nemen hun werken en hun knowhow mee en delen ze met de muzikanten die ze ontmoeten. Italië, toen beschouwd als het muzikale centrum van Europa, zag veel muzikanten passeren in een nieuw daglicht, aangetrokken door de vernieuwende ideeën van grote meesters zoals Monteverdi, Gabrieli, Frescobaldi…

Met de opkomst van de begeleide monodie raakte de traditionele polyfonie beetje bij beetje in onbruik. Zonder echt te verdwijnen, is het niet langer een structurerende prioriteit van het muzikale discours. Ten gevolge van de emancipatie van parameters die heel lang zijn verwaarloosd verschijnen andere verrijkingen zoals klankkeur en dynamische nuances. In deze overgangstijd speelt het orgel een stuwende rol omdat het zowel complexe polyfonieën als begeleide melodieën kan spelen. Het orgel van Orp-le-Grand, ontworpen in de Frans-Vlaamse esthetiek is, door zijn rijk kleurenpalet en zijn harmonisatie, een prachtige getuige van deze innovatieve impuls die leidt van Renaissance tot Barok.

LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier

>>> Woensdag 14 september 2022

20u00

OLV TER KAPELLEKERK

Brussel

 

FILI MI ABSALON

 

 

ENSEMBLE OLTREMONTANO

Wim BECU, directie

Luc PONET, orgel

 

 

Werken van Isaac, Schütz, Pierre de la Rue, Josquin des Prez, Gombert, Susato, Scheidt, Gabrieli, Ahle

Het verhaal van Absalon stamt uit het Oude Testament en verklankt de klaagzang van Koning David over de dood van zijn zoon Absalon.  Tijdens ons concert nemen wij U mee naar de Duitse Protestantse kerkmuziek uit de eerste helft van de 17de eeuw. Centraal staat de expressie van de bas-stem ondersteund door 4 trombones en orgel.

 

Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE

LEDEN VAN DE VZW VOCE ET ORGANO: voorkeurstarief hier

Becu
Ponet 20228799_1434839873251401_7733646154656069117_n