Het thema van het festival ‘Voce et Organo 2020’ roept de tijd op waar componisten en theoretici musici op zoek gingen naar meer poëtische uitdrukkingkracht in de muziek. Meer bepaald in de XVI eeuw hebben de polyfonie en het contrapunt hun principes vastgelegd die tot op heden geldig blijven.
Deze polyfonische kunst zal schitterend in dit seizoen worden vertegenwoordigd door Heinrich Schütz, maar ook door vele componisten die in zijn voetsporen treden. Een generatie die de kunst van het contrapunt tot de barok zal brengen, nu eens door de lijnen ervan te verzachten, dan eens door zich enige uitzonderingen op de regels te veroorloven om een poëtische expressie te bereiken dichter bij het gevoel.
>>> Woensdag 2 september 2020 – 20u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER KAPELLEKERK – Brussel
ENSEMBLE CONCERTO IMPERIALE, directie Fabien MOULAERT
Edward VANMARSENILLE, orgel
Vanuit een programma rond oude Italiaanse en Duitse muziek, wenst het ensemble ‘Concerto Imperiale’ eer te betonen aan een van de grootste Duitse componisten van de XVIIde eeuw : Matthias WECKMANN (1616-1674). Leerling van de “vader van de Duitse muziek” Heinrich Schütz, heeft WECKMANN verschillende belangrijke ambten bekleed waaronder deze van organist van de Sint-Jacobikerk te Hamburg.
Met
Anna Maddalena GHIELMI, viool
Luise MANSKE, dulciaan
Fabien MOULAERT, trombone en directie
Edward VANMARSENILLE, orgel
Scénografie en belichting : Jean DEFLANDRE
>>> Vrijdag 4 september 2020 – 20u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER KAPELLEKERK – Brussel
ENSEMBLE POLYHARMONIQUE
Alexander SCHNEIDER, altus en directie
Arnaud VAN DE CAUTER, orgel
Het tweede concert van het seizoen is gewijd aan een van de meest kenmerkende werken van de Duitse componist Heinrich SCHÜTZ: Geistliche chormusik. Deze collectie koormuziek werd in Dresden gepubliceerd in 1648 en bevat een serie spirituele 5, 6 en 7 stemmige Motetten.
Het ‘Ensemble Polyharmonique’ onder leiding van de contra-tenor Alexander Schneider brengt een selectie van enige van de mooiste bladzijden van deze spirituele koormuziek.
Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE
(c) Christian Palm
>>> Zondag 6 september 2020 – 15u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER ZAVELKERK – Brussel
DE MUSICI TER ZAVELKERK
Arnaud VAN DE CAUTER, orgel
Benoît MERNIER, orgel
Roland SERVAIS, orgel
Elise GÄBELE, sopraan
Clara INGLESE, sopraan
Aveline MONNOYER, mezzo-sopraan
Van de oude muziek tot de hedendaagse muziek heeft de muzikale retoriek de componisten bezig gehouden. Inderdaad, door naar voorbeeld van de poëzie en het proza verder te gaan dan de eerste betekenis van tekst, zullen zij een echt muzikaal ‘discours’ creëren. Termen zoals exortium, narratio e.a. gaan benut worden in de compositie en de muziekanalyse om een muzikaal discours uit te werken en te beschrijven. Dit concert omvat twee orgels met twee zangeressen en drie organisten die vocale en instrumentale werken zullen uitvoeren gaande van de primitieven tot de hedendaagse muziek.
>>> Vrijdag 9 october 2020 – 20u00 – KERK STS MARTIN ET ADELE – ORP-LE-GRAND
Ensemble CONVERSATIONS
Aurélie MOREELS, sopraan
Gilles THOMAS, alto
Geoffrey DEGIVES, tenor
Etienne DEBAISIEUX, bas
Thomas DEPREZ, blokfluit
Benoît LAURENT, blokfluit en hobo
Marie HAAG, viool
Mathilde WOLFS, cello
Barbara HÜNNINGER, viool gamba
Rebecca LEFEVRE, gamba
Marie-Anne DACHY, continuo orgel
Pascale DOSSOGNE, solo orgel
Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE
Het mysterie van het hiernamaals… Ziedaar wat ten alle tijden vele artiesten heeft geïnspireerd.
In het Lutherse Duitsland op het keerpunt van de XVIIIde zetten Telemann en Bach de angsten en twijfels op muziek, maar eveneens de sereniteit van de gelovigen bij het naderen van de dood. Troost voor hun tijdgenoten, spreken deze werken ons nog zozeer aan door hun tijdloze schoonheid die ons het hart opent.
Cantate Du aber Daniel, gehe hin – G. Ph. TELEMANN
Actus tragicus BWV 106 – J.S. BACH
Praeludium aan het orgel van de kerk van Orp-le-Grand
van 10 tot 15 augustus 2020
Infos : Internationale Zomeracademie Alden Biesen
Met de steun van Voce et Organo asbl